Oletko koskaan kuullut sanottavan ”tunteet eivät kuulu työpaikalle!” Tämä sanonta on paitsi hyvin vanhanaikainen, se on myös täysin järjetön.

Tunteet ovat osa ihmistä ja ihmisyyttä. Emme ole erillisiä tunteistamme emmekä voi erottaa itseämme niistä. Se merkitsisi, että kieltäisimme ison osan perusihmisyyttä ja inhimillisyyttä. ”Hei, tervetuloa meille töihin, mutta jätätkö tunteesi eteisen kynnysmattoon, kiitos? ” Ääneen sanottuna kuulostaa pähkähullulta, vai mitä? Kuitenkin tämä olettamus asustaa edelleen monen työpaikan rakenteissa.

Tunteiden kieltäminen viestii siitä, että jokin osa meistä ei ole tervetullut. Tunteita voi käsitellä ja niistä voi päästää irti, mutta tärkeää on myös antaa niille lupa olla.

 

Läsnäolo vaihtoehtona tunteiden patoamiselle tai raivoamiselle

Ei ole hyväksyttävää huutaa työpaikalla kuin apinalauma ja purkaa pahaa oloa työkaveriin. Yhtä haitallista on kieltää tunteet ja livauttaa ne luurangon viereen kaapin perälle. Tarvitsemme käyttökelpoisia ja toimivia välineitä tunteiden rakentavaan käsittelyyn ja ilmaisuun.

On tärkeää pidättäytyä luokittelemasta tunteita hyviin ja huonoihin, sillä huono-leima liitetään välittömästi ei-hyväksyttyjen tunteiden listalle. Meillä on miellyttäviä ja epämiellyttäviä tunteita, näin se vain on. Jos käännämme selkämme negatiivisille tuntemuksille, kiellämme ison osan itsestämme. Kun sallimme koko tunteiden kirjon, lakkaamme jahtaamasta pelkästään ”hyviä viboja” ja osaamme olla läsnä kaikille tunteille hyväksyen myös varjoisat hetkemme.

Hyväksyntä johtaa siihen, ettemme enää arvota tunteitamme ja niiden käsittely helpottuu. Tiesitkö, että suurin kärsimys johtuu siitä, että vastustat sitä, mikä tällä hetkellä on totta omassa kokemuksessasi?

Kun tulemme sinuiksi koko tunneasteikkomme kanssa, voimme paremmin kohdata myös toiset ihmiset heidän tunteiden kirjossaan.

 

Näin käsittelet tunteitasi:

    1. Rauhallinen hengitys ja yhteys kehoon. Palaa kehoosi hengittämällä rauhallisesti neljän sekunnin ajan sisään, 2 sekunnin hengenpidätys ja kuusi sekuntia uloshengitystä. Toista 2-3 minuuttia. Keskitä huomiosi tämänhetkisiin tuntemuksiin kehossasi. Tunnetko jossain kireyttä, millainen on kehosi lämpötila?
    2. Yhteys tunteisiin. Laita käsi rintasi päälle ja tunnustele nyt tunteitasi noin 2 minuutin ajan. Mitä erilaisia tunteita havaitset itsessäsi?
    3. Tunteiden kirjaaminen. Kirjaa nyt paperille kaikki ne tunteet, joita itselläsi havaitset juuri nyt.

    Tunteita ei tarvitse ”ratkaista” millään tavalla. Usein epämiellyttävät tunteet lieventyvät, kun olemme niille oikeasti läsnä. Kun otamme hetken itsellemme ja annamme huomiomme sille, mitä itsessämme tapahtuu, voimme havaita tunteiden lipuvan ohi kuin pilvenhattara.

    Helpotusta omaan oloon voi tuoda kokemuksensa jakaminen jonkun toisen kanssa. Kun emme kaada likasankoamme toisen niskaan, voimme turvallisesti ilmaista mielipahamme. Olennaista on ymmärtää ero tunteen ”kaatamisen” ja jakamisen välillä. Tunteen ”kaataminen” sisältää usein ulkopuolisten syyttelyä, jakamisessa syyttävä sormi ei osoita ketään.. ”Huomaan olevani todella väsynyt ja kiukkuinen. Sopiiko, että olen tänään enemmän omissa oloissani?” Lause kertoo mitä henkilö tuntee, mitä hän tarvitsee ja pyytää muilta. Se ei sisällä syytöstä eikä marttyyriksi asettumista. Oman kokemuksen jakaminen auttaa muita ymmärtämään mistä on kyse, ja kertoo toivotun suhtautumistavan.

    Tunteet siinä missä ihminenkin kuuluvat työpaikalle! Tunteiden käsittely ja taitava tunnejohtaminen ovat merkkejä hyvinvoivasta työyhteisöstä ja hyvästä johtamisesta!